„Dzieci nie słowem, lecz życiem uczyć trzeba, jak żyć mają.”
Bł. Edmund Bojanowski
I. POSŁANNICTWO i MISJA PRZEDSZKOLA:
1. Pomoc rodzinie w sprawowaniu opieki nad dzieckiem i w jego wychowaniu; uczestnictwo w trosce o bezpieczeństwo, zdrowie i prawidłowy rozwój dziecka.
2. Wprowadzenie dziecka w świat wartości chrześcijańskich i ogólnoludzkich w oparciu o koncepcję pedagogiczną błogosławionego Edmunda Bojanowskiego, szczególnie poprzez:
- wychowanie do miłości człowieka,
- wychowanie do radości i do wdzięczności,
- wychowanie do pomocy innym,
- wychowanie do ufnej przyjaźni z Bogiem i Matką Najświętszą,
- wychowanie do odpowiedzialnej i bezinteresownej miłości do siebie nawzajem,
- wychowanie poprzez tworzenie klimatu rodzinności i wspólnoty.
3. Kształtowanie postaw: miłości i przywiązania do Ojczyzny, poszanowania przyrody.
4. Wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka: fizycznego, umysłowego, emocjonalnego, społecznego, moralnego i duchowego - z uwzględnieniem jego potrzeb, możliwości, predyspozycji.
5. Zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa w atmosferze miłości i troski.
Zadania te realizujemy w ścisłej współpracy z rodzicami (opiekunami dziecka), a także we współpracy z osobami oraz instytucjami świeckimi i kościelnymi, wspierającymi pracę przedszkola.
II. FUNDAMENTEM PRACY WYCHOWAWCZEJ PRZEDSZKOLA SĄ NASTĘPUJĄCE WARTOŚCI CHRZEŚCIJAŃSKIE:
1. Bóg: - Wychowanie do wiary i ufności. - Wychowanie do poszanowania symboli i praktyk religijnych. - Wychowanie w duchu jedności chrześcijańskiej.
2. Człowiek: - Wychowanie do akceptacji każdego człowieka i poszanowania jego godności. - Wychowanie do odpowiedzialności za siebie i za innych. - Wychowanie do wrażliwości i kształtowanie szlachetnego charakteru.
3. Rodzina: - Wychowanie do miłości i wdzięczności. - Wychowanie do radości i bezinteresownej służby. - Wychowanie do odpowiedzialnego podejmowania ról.
4. Ojczyzna: - Wychowanie do umiłowania ojczyzny i do postawy patriotycznej. - Wychowanie do poszanowania przyrody. - Wychowanie do zgodnego współistnienia w społeczeństwie.
III. REALIZACJA ZADAŃ PRZEDSZKOLA: 1. Właściwa organizacja procesu wychowawczo – dydaktycznego. 2. Dostosowanie działań edukacyjnych do potrzeb i możliwości dzieci. 3. Współpraca z rodzicami i ze środowiskiem lokalnym. 4. Wykwalifikowana kadra pedagogiczna. 5. Baza przedszkola, dostosowana do realizacji zadań programowych. 6.Tworzenie atmosfery zaufania i wzajemnego szacunku.
IV. OBSZARY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNE PRACY Z DZIECKIEM W PRZEDSZKOLU:
1. Obszar fizyczny – prawidłowy rozwój fizyczny dziecka: - Kształtowanie nawyków higienicznych i zachowań prozdrowotnych, - Stopniowe i harmonijne rozwijanie sprawności fizycznej, - Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa, - Rozwijanie sprawności i umiejętności praktycznych, - Poznanie i rozwijanie zmysłów. 2. Obszar umysłowy – wszechstronny rozwój intelektualny dziecka: - Rozwijanie procesów poznawczych, - Kształtowanie wyobraźni, - Ćwiczenie i rozwijanie pamięci (logika, matematyka, literatura, poezja, przyroda), - Rozwijanie mowy, twórczego myślenia i działania, - Rozwijanie talentów i zdolności. 3. Obszar społeczny – właściwy rozwój emocjonalny, kształtowanie postaw społecznych i patriotycznych: - Uczenie rozpoznawania, nazywania i radzenia sobie z emocjami, - Kształtowanie sfery uczuciowej, - Wdrażanie do respektowania norm społecznie akceptowanych, - Ukazywanie wartości więzi rodzinnych i koleżeńskich, - Kształtowanie postaw i zachowań sprzyjających nawiązaniu poprawnych relacji z rówieśnikami i środowiskiem, - Poznanie i kultywowanie zwyczajów i tradycji rodzinnych oraz narodowych, - Wdrażanie do szacunku wobec pracy swojej i innych.
4. Obszar kulturowy – kształtowanie zmysłu estetycznego: - Uwrażliwianie na piękno otaczającego świata, - Rozwijanie wrażliwości muzycznej, - Rozwijanie zainteresowań teatralnych, - Uczenie umiejętności odbioru różnych dzieł sztuki, - Wdrażanie do tworzenia własnych prac plastyczno-konstrukcyjnych z wykorzystaniem różnorodnych technik. 5. Obszar moralny – kształtowanie szlachetnego charakteru i prawości obyczajów: - Kształtowanie sumienia, poprzez wdrażanie do samooceny i odpowiedzialności za własne czyny, - Kształtowanie odpowiedzialnego stosunku do siebie, drugiego człowieka oraz obowiązków wynikających z nauki, pracy, życia w rodzinie i społeczeństwie, - Kształtowanie wrażliwości na potrzeby i problemy ludzi ubogich, chorych, samotnych, starszych oraz motywacji do niesienia im konkretnej pomocy. 6. Obszar religijny – rozwijanie i umacnianie wiary: - Wprowadzanie w świat wartości i symboli religijnych, - Poznawanie i przyswajanie norm zawartych w prawie naturalnym i prawie Bożym, - Przybliżanie prawdy o życiu człowieka jako Dziecka Bożego w wymiarze doczesnym i wiecznym, - Uczenie i wprowadzanie w praktyki religijne i uczynki miłosierne, - Wprowadzanie do właściwego przeżywania wydarzeń roku liturgicznego, - Ukazanie roli Aniołów Stróżów i przykładu świętych, jako wzoru do naśladowania.
Przedszkole im. bł. Edmunda Bojanowskiego jest przedszkolem katolickim, wychowującym dzieci w duchu wartości chrześcijańskich, w oparciu o koncepcję pedagogiczną bł. Edmunda Bojanowskiego, z wykorzystaniem jego metod i środków wychowawczych.
|